GG

The Sound of Silence - Simon & Garfunkel

sound of silence

浅秋:

古水:

        The Sound of Silence(寂静之声),六十年代美国二人摇滚、民谣组合Simon & Garfunkel(西蒙与加芬凯尔)的首支冠军单曲,词曲由成员之一的Paul Simon(保罗·西蒙)于1964年创作,组合也凭借此曲进入当时的主流音乐界,并由此成为一代人心中最美的声音。
        作为一首针砭时弊的歌曲,Paul Simon在当时美国内忧外患的大背景下洞悉出整个社会对于价值观的扭曲理解和人与人之间充斥着的浮躁心态,以第一人称叙事诗的形式道出了“人人言不由衷,听而不闻”的虚伪与疏离。虽是首五十年前的老歌,然而平静的吉他伴奏下,其极富哲理的歌词却是让今天的我们听出了一份隐隐的焦虑与无奈--若是人人都埋头于现代科技所带来的霓虹文明,那么“先知”的预言便只能似“寂静之声”悄无声息地飘落回荡于无数沉默的井中......

The Sound of Silence
寂静之声

Hello darkness my old friend.
你好黑夜 我的老友
I've come 2 talk with U again
我又来同你促膝聊天
Because a vision softly creeping
似乎曾有幻影飘忽眼前
Left its seeds while I was sleeping
悄悄播种于我记忆之间
And the vision that was planted in my brain
这幻影于脑海时时浮现
Still remains
刻刻盘桓敲打我的无眠
Within the sound of silence
在这冗长无声的寂静里
In restless dreams I walked alone
我独自徘徊于梦境的不安
Narrow streets of cobble stone
踯躅在幽长的鹅卵石街面
'Neath the halo of a street lamp
茕立于街灯那昏暗的光环
I turned my collar 2 the cold & damp
我竖起衣领抵御长夜孤寒
When my eyes were stabbed by the flash of a neon light
That split the night
在夜空中霓虹闪烁的刹那
光芒刺穿黑暗中我的双眼
And touched the sound of silence
这光芒打破了寂静之声
And in the naked light I saw
当黑夜暴露于无遮灯下
Ten thousand people maybe more
我得以窥视这芸芸众生
People talking without speaking
人们言不由衷
People hearing without listening
人们听而不闻
People writing songs that voices never share
歌曲词不达意虚掩心声
And no one dare
Disturb the sound of silence
举世皆醉于这如梦幻境
却无人敢破这寂静之声
"Fool" said I "U do not know."
"愚蠢无知的人们"我喝斥
"Silence like a cancer grows."
沉默会如癌症滋生蔓延
Hear my words that I might teach U."
洗耳恭听才识金玉良言
"Take my arms that I might reach U."
挽我双臂方能回头是岸
But my words like silent rain-drops fell
可我的话语只如雨滴悄然
And echoed in the wells of silence
无声地回荡于那寂静之源
And the people bow & prayed
人们依旧虔诚膜拜祈祷
To the neon God they made
将这霓虹文明视作骄傲
And the sign flash out its warning
无意理会他闪烁的忠告
In the words that it was forming
更不解其所预示的征兆
And the sign said "The words of the prophets are written on the subway walls & tenement halls"
先知的箴言早已被镌刻
在那地下铁和公寓通道
And whispered in the sounds of silence
犹如寂静之声久久萦绕

. . . . . . . . . . . . . . . . . . .

评论

热度(532)

  1. 共2人收藏了此音乐
只展示最近三个月数据